Istraživanja pokazuju da mediteranska dijeta bogata djevičanskim maslinovim uljem može potaknuti kardioprotektivne učinke dobrog kolesterola.

Dr.sc. Montserrat Fitó glavni je autor novog istraživanja i koordinatora grupe za istraživanje kardiovaskularnih rizika i prehrane u Hospital del Mar Institutu za medicinska istraživanja u Barceloni, Španjolska, kao i Ciber of Physiopathology of Obesity and Nutrition, također u Španjolskoj. Rezultati su objavljeni u medicinskom časopisu Cirkulacija.

 

Postoje dvije vrste molekula zvanih lipoproteini koji nose kolesterol u krvi: lipoprotein male gustoće (LDL) i lipoprotein visoke gustoće (HDL). LDL je poznat kao "loš" kolesterol, jer visoki nivo LDL može dovesti do nakupljanja plaka u arterijama, što može rezultirati bolestima srca i moždanim udarom. HDL je poznat kao "dobar" kolesterol; HDL apsorbira kolesterol i nosi ga do jetre. Visoka  razinu HDL smanjuje srčane bolesti i moždani udar.

 

Mediteranska prehrana u usporedbi sa zdravom kontrolnom prehranom

 

Sve veći broj dokaza podupire teoriju da mediteranska prehrana štiti od razvoja bolesti srca. Istraživanja su također pokazala da mediteranska prehrana poboljšava lipidni profil HDL-a.

"Međutim, studije su pokazale da HDL ne djeluje i kod osoba s visokim rizikom za srčane udare, moždane udare i druge kardiovaskularne bolesti, te da funkcionalna sposobnost HDL-a važna jednako kao i količina. Istodobno, manja istraživanja pokazala su da konzumiranje hrane bogate antioksidantima kao što su djevičansko maslinovo ulje, rajčice i bobice poboljšava funkciju HDL-a kod ljudi, no željeli smo testirati ta otkrića na većoj kontroliranoj studiji."

Istraživački tim pokušao je utvrditi hoće li konzumiranje mediteranske prehrane obogaćene djevičanskim maslinovim uljem ili orašastim plodovima tijekom dugog vremenskog razdoblja, poboljšati korisna svojstva HDL u ljudi.

Fitó i suradnici su odabrali ukupno 296 osoba koje su imale visoki rizik od bolesti srca i sudjelovale su u studiji Prevención con Dieta Mediterránea. Sudionici su imali prosječnu dob od 66 godina i bili su dodijeljeni jednom od tri moguća dijetna režima na godinu dana.

 

  • Prva dijeta bila je tradicionalna mediteranska prehrana obogaćena s četiri žlice maslinovog ulja dnevno.
  • Druga dijeta je bila tradicionalna mediteranska prehrana koja se svaki dan nadopunjuje šakom oraha.
  • Treća dijeta bila je zdrava "kontrolna" dijeta koja je sadržavala smanjenu količinu crvenog mesa, mliječnih proizvoda visoke masnoće, prerađene hrane i slatkiša.

 

Mediteranska dijeta naglasila je uključivanje voća, povrća, mahunarki (poput graha, slanutka, leća i cjelovitih žitarica), te umjerene količine ribe i peradi. Krvni testovi su provedeni na početku i kraju istraživanja kako bi se izmjerili razine LDL i HDL.

 

Djevičansko maslinovo ulje obogaćeno mediteranskom prehranom poboljšava HDL funkciju

 

  • ukupna razina LDL kolesterola smanjena je samo u zdravoj kontrolnoj prehrani.
  • dvije mediteranske prehrane poboljšale su funkciju HDL-a, a poboljšanje je bilo izraženije u grupi obogaćenom djevičanskim maslinovim uljem.

 

Mediteranska dijeta obogaćena djevičanskim maslinovim uljem poboljšala je funkcije HDL-a, poput:

  • preokretanja transporta kolesterola
  • pružanja zaštite antioksidansa
  • omogućavanja vazodilatacije

 

Preokrenuti transport kolesterola je proces u kojem HDL uklanja kolesterol iz plaka u arterijama i odlazi u jetru.  Zaštita antioksidansa je sposobnost HDL da neutralizira oksidaciju LDL. Oksidacija LDL potiče razvoj plaka u arterijama. Vazodilatacija koja opušta krvne žile, čini ih prohodnima i omogućava povećanje protoka krvi.

Iako je kontrolna prehrana bila bogata voćem i povrćem poput dviju mediteranskih dijeta, prehrana je pokazala da ima negativan utjecaj na HDL protuupalno svojstvo. Ovaj negativni učinak nije zapažen u mediteranskoj prehrani. Smanjenje HDL protuupalnog kapaciteta povezano je s većim rizikom od srčanih bolesti. Kao što se i očekivalo, istraživači su otkrili samo male razlike u rezultatima između dijeta jer je varijacija između dviju mediteranskih dijeta bila skromna, a kontrolna prehrana bila je zdrava.

"Slijedeći mediteransku prehranu bogatu djevičanskim maslinovim uljem moglo bi štititi naše kardiovaskularno zdravlje na nekoliko načina, uključujući i to da naš" dobar kolesterol " radi na potpuniji način."

 

Izvor: https://www.medicalnewstoday.com/articles/315818.php?sr

Odaberite jedno od maslinovih ulja iz naše ponude: https://emerkato.hr/svi-proizvodi/ulje-i-ocat/maslinovo-ulje.html